ZAKRES DZIAŁANIA

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zakres działania Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu

Zgodnie z ustawą o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 roku (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 360 z późn. zm.) a także Zarządzeniem nr 1041 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji (tekst jednolity Dz. Urz. KGP z 2013 r. poz. 50 z późn. zm.) oraz Regulaminem Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu z dnia 27 sierpnia 2018 roku z późn. zm. do zakresu działania Komendy Miejskiej Policji należy:

1. Tworzenie i realizacja, we współdziałaniu z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi, programów prewencyjnych ukierunkowanych na:

- zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,

- zwalczanie przestępczości,

- ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,

- zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia albo porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,

- organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych oraz ochronnych,

- edukacja mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymywania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,

- kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;

2. Wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałając w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;

3. Prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji, organami administracji publicznej i organizacjami społecznymi;

4. Koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych podejmowanych przez jednostki Policji nadzorowane przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu oraz udzielanie tym jednostkom wsparcia;

5. Realizowanie zadań związanych z zabezpieczaniem śladów i dowodów przestępstwa na miejscach zdarzeń;

6. Organizowanie, wykonanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia służby przez policjantów służby prewencyjnej;

7. Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych w jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;

8. Planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas organizowanych zgromadzeń publicznych i protestów społecznych oraz w związku z odbywaniem się imprez masowych;

9. Organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie na obszarze powiatu w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;

10. Ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej oraz na wodach i obszarach przywodnych;

11. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;

12. Realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;

13. Analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;

14. Edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg, wód i terenów przywodnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym, na wodach i na tych terenach;

15. Zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;

16. Realizowanie doprowadzeń osób oraz współdziałanie w tym zakresie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji, Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu oraz jednostkami Policji nadzorowanymi przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;

17. Współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami;

18. Analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń przestępczością, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk patologicznych dotyczących dzieci i młodzieży;

19. Ocenianie funkcjonowania jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu;

20. Podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień międzynarodowych w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach policyjnych;

21. Planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowania do wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami systemu bezpieczeństwa państwa;

22. Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach określonych w ustawach oraz rejestracja broni pneumatycznej;

23. Zapewnienie obsługi prasowej oraz organizowanie kontaktów Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu z mediami, a także wykonywanie zadań w zakresie komunikacji wewnętrznej,

24. Realizowanie zadań służby wspomagającej Policji na obszarze powiatu przez:

- zapewnianie pomocy prawnej Komendantowi Miejskiemu Policji w Wałbrzychu,

- przeprowadzanie czynności z zakresu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów do służby w Policji w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji,

- wykonywanie zadań w zakresie spraw osobowych policjantów i pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,

- doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu przez monitorowanie i ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, analizowanie i opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,

- opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych odrębnymi przepisami,

- wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej w ramach określonych przez dysponenta środków budżetu państwa,

- eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki, w tym poczty specjalnej, oraz realizację usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów zespolonej administracji rządowej na podstawie odpowiednich porozumień,

- eksploatowanie i techniczne utrzymanie w Komendzie Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostkach Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,

- zapewnianie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu,

- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz bieżącej eksploatacji i konserwacji obiektów, środków transportu i wyposażenia technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,

- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych oraz obowiązujących w tym zakresie standardów i kontrolowanie ich stosowania,

- wykonywanie zadań inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu w porozumieniu z właściwą komórką organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu,

- gromadzenie, opracowywanie, zabezpieczanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu,

- wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz problematyki medycyny pracy,

- przyjmowanie, rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków kierowanych do Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu oraz jednostek Policji nadzorowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Wałbrzychu.

 

 

 

Metryczka

Data publikacji : 11.05.2021
Data modyfikacji : 11.05.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ewa Liberek
Osoba udostępniająca informację:
Marcin Świeży KMP w Wałbrzychu
Osoba modyfikująca informację:
Marcin Świeży
do góry