UDOSTĘPNIANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH

Udostępnianie materiałów archiwalnych

Dostęp do zasobów archiwalnych

 

Składnicy akt KMP w Wałbrzychu

 

Do podstawowego zakresu działania Składnicy akt KMP w Wałbrzychu należy:

- gromadzenie i ewidencjonowanie dokumentacji,

- wykonywanie czynności w zakresie opracowywania kwerend,

- sporządzanie kserokopii dokumentów,

- udzielanie informacji na podstawie zgromadzonych materiałów,

- udostępnianie materiałów archiwalnych.

 

 

Zasób Składnicy akt KMP w Wałbrzychu stanowią:

- materiały byłej Milicji Obywatelskiej wytworzone w latach 1955 – 1990 r.

- materiały wytworzone przez Komendę Miejską Policji w Wałbrzychu od 1990 r.

 

Dokumenty wytworzone przez MO do roku 1954 oraz łączące się z działalnością byłej Służby Bezpieczeństwa oraz ZOMO wytworzone do roku 1990 zostały w całości przekazane do Instytutu Pamięci Narodowej Oddział we Wrocławiu ul. Sołtysowicka 21a 51-168 Wrocław.

 

Składnica akt KMP w Wałbrzychu udostępnia swoje zasoby do celów:

- służbowym uprawnionym podmiotom,

- naukowo-badawczych,

- publicystycznych i innych.

 

Dokumentację udostępnia się, jeśli nie zawiera ona wiadomości stanowiących informację niejawną i nie wymaga ochrony przewidzianej przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 412).

 

Wnioski należy kierować na adres:

 

Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu

ul. Mazowiecka 2

58-300 Wałbrzych

 

Akta udostępnia się na pisemny wniosek.

Wniosek powinien zawierać:

-imię i nazwisko,

- rodzaj i numer dokumentu tożsamości,

- adres do korespondencji – jeżeli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel,

- nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały – jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,

- wskazanie materiałów lub określenie tematu, którego one dotyczą,

- określenie celu i sposób wykorzystania materiałów.

 

Udostępnienie do celów naukowo-badawczych wymaga od wnioskodawcy załączenia zaświadczenia z uczelni.

 

Udostępnienie do celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od wnioskodawcy wskazania swojego interesu prawnego.

 

Udostępnianie akt:

- zawierających informacje niejawne – następuje zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych,

- zawierających informacje publiczne - następuje zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji publicznej,

- zawierających dane osobowe - następuje zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,

- operacyjnych - następuje zgodnie z przepisami regulującymi czynności operacyjno-rozpoznawcze i z przepisami o ochronie informacji niejawnych.

 

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wynikającą z przepisów prawa cywilnego w przypadku wykorzystania wiadomości uzyskanych z udostępnianej dokumentacji w sposób naruszający dobra osób trzecich.

 

Akta udostępnia się w siedzibie Składnicy akt KMP w Wałbrzychu, w obecności pracownika Składnicy akt.

 

Składnica akt wydaje zaświadczenia na podstawie posiadanego zasobu zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.

 

Zgodę na udostępnienie akt poza resort spraw wewnętrznych i administracji wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, bądź osoby przez niego upoważnione. Zgodę na udostępnienie akt wytworzonych przed 30 laty wydaje Komendant Główny Policji.

 

Szczegółowe zasady udostępniania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej zawarte są w następujących aktach normatywnych:

- ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 217 ze zm.)

- rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. Z 2011 r. Nr 196 poz. 1161)

- zarządzenie nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. MSWiA Nr 9 poz. 42)

- zarządzenie nr 920 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej w Policji (Dz. Urz. KGP Nr 16 poz. 95 ze zm.)

Składnica akt Komendy Miejskiej Policji w Wałbrzychu mieści się przy ul. Mazowieckiej 2 i jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30.

 

Metryczka

Data publikacji : 25.02.2009
Data modyfikacji : 14.06.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Wałbrzychu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Ewa Liberek
Osoba udostępniająca informację:
Magdalena Korościk Zespół Komunikacji Społecznej KMP w Wałbrzychu
Osoba modyfikująca informację:
Agnieszka Głowacka-Kijek
do góry